Voor het licht

‘Voor het licht’ is na Dick Bonenkamps alom geprezen ‘Voor de liefde’, ‘Voor het leven’ en ‘Voor de lente’ intussen al de vierde bundel in de serie ‘voordegedichten.nl’. In deze cyclus bouwt Bonenkamp geconcentreerd aan zijn poëtische magnum opus waarin hij – zoals een elementair deeltje gebonden aan de atoomkern - steeds dichter rond de nucleus van ons leven lijkt te draaien, in verzen die langzaamaan alle ballast overboord gooien om maar dieper tot die kern te geraken. In ‘Voor het licht’, niet toevallig opgedragen aan zijn gestorven ouders en zuster, is Bonenkamp behalve een begenadigd observator van mens en natuur ook een soms genadeloze scherprechter van zijn eigen feilbaarheid. Die rol dwingt respect af en leidt de lezer onwillekeurig tot dezelfde confronterende introspectie, die in ‘Voor het licht’ vorm heeft gekregen in verzen die lang blijven na-ijlen.

Is Voor het licht het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Voor het licht