Voor het wegzakt

De Berlagebeurs stort in, evenals de Effectenbeurs en de Bijenkorf. Het Paleis op de Dam houdt het nog net, maar de Munttoren is te dicht bij de tunnelgraven en bezwijkt ook. Dit rampscenario voor Amsterdam kan volgens schrijfster Kiddy Maasbos werkelijkheid worden. Maar het is nog niet te laat, mits de politiek snel actie onderneemt. Nu verzandt alles in oeverloze discussies.

Kiddy Maasbos (1939) wordt geboren aan Beursplein 5, in de Effectenbeurs. Door zichzelf te interviewen ontstaat er een heel persoonlijk relaas over haar kinder- en jeugdjaren in Amsterdam, die na de oorlog worden verrijkt door zomervakanties in het dorp Blaricum.
De auteur volgt haar opleiding vooral in de hoofdstad. Na een afgebroken studie medicijnen wordt ze beroepskeuzeadviseuse, studeert vervolgens psychologie en specialiseert zich tot psycho­therapeut.

‘Toen pas drong het tot me door dat een operatie altijd risico’s met zich mee zou brengen en dat de kinderen me daar bewust van hadden gemaakt. Mijn jeugdherinneringen hadden kunnen wegzakken of, in het ergste geval, verloren kunnen gaan.’

Deze bundel bevat zowel autobiografische als fictieve verhalen. Actuele gebeurtenissen werken als aanjager, waardoor er een intrigerende dialoog ontstaat tussen werkelijkheid en fictie.
Kiddy vraagt zichzelf na elk verhaal verwonderd af ‘hoe verzin je het’. Mede daardoor is dit boek ook heel goed te lezen als inspiratiebron voor lezers die zelf willen gaan schrijven.

Is Voor het wegzakt het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Voor het wegzakt