Voorbij de maan

Voorbij de maan

Toen Neil Armstrong in 1969 zijn geribbelde zool in het maanoppervlak duwde, stond de aardbol even stil.
Armstrong schreef die dag geschiedenis, maar de Antwerpenaar Karel Bossart deed dat ook. Wat weinig mensen weten is dat deze Belg een grote rol speelde in het ruimtevaartprogramma voor én na de maanlandingen. Vanuit de Kalmthoutse Heide begon hij eind jaren ’20 aan een parcours dat hem leidde tot in de Verenigde Staten, waar hij een raket ontwierp die in 1962 een Amerikaan in een baan om de aarde bracht. Tot in de 21ste eeuw is Bossarts Atlasraket een pijler van de interplanetaire reizen, al kennen slechts weinig mensen nog zijn naam.
In Voorbij de Maan krijgen nog een aantal Belgen hun verdiende plaats in de historie. We ontmoeten ze in de tunnels waar de V2-raketten geassembleerd werden, als vriend van de eerste Amerikaanse en Sovjet-ruimtevaarders, als kunstenaar die een beeldje naar de maan stuurde en natuurlijk ook als astronaut.
Dit boek is een geschiedenis van de ruimtevaart, verteld via boeiende Belgische karakters.

Geschiedenis & Politiek
Mens en maatschappij algemeen