Sabena

Sabena

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Het jaar 1919 betekent de start van de Belgische commerciële luchtvaart. In dat jaar lanceert een groepje bankiers en piloten de voorloper van Sabena. Met een handvol tweedekkers gaan ze de lucht in om te onderzoeken of commerciële luchtvaart mogelijk is. De ambities zijn groot: het vervoer van passagiers, post en vracht in Europa en Belgisch Congo.

Doorheen de twintigste eeuw vliegt Sabena als vaandeldrager van de Belgische natie. Het logo schittert boven Afrikaanse wouden, de Atlantische Oceaan en de Zuidpool. Via steun aan de geallieerden tijdens de oorlog, expedities en spectaculaire reddingsoperaties houdt Sabena de eer en de belangen van het land hoog. De sierlijke S op de staart staat al die tijd voor Service, steeds met de modernste vloot. Maar de kroniek telt ook zwarte bladzijden: dramatische ongevallen, dubieuze wapenleveringen, mysterieuze missies, internationaal terrorisme, rode cijfers en een omstreden faillissement.

Deze kleurrijk geïllustreerde studie schetst de turbulente rol van een van de eerste luchtvaartmaatschappijen ter wereld.
Geschiedenis & Politiek
Houtekiet