Voordat de bom viel

Voordat de bom viel

75 jaar geleden ontplofte boven Hiroshima een uraniumbom. Voordat de bom viel belicht de
Belgische betrokkenheid bij dit keerpunt in de wereldgeschiedenis.

Meermaals discussieerde Albert Einstein met Marie Curie, Werner Heisenberg en Niels Bohr in het Brusselse Hotel Métropole over nucleaire wetenschap. In 1939 overtuigde deze Duitse Nobelprijswinnaar president Roosevelt dat in de Belgische kolonie het puurste uranium gedolven
werd, en dat er werk moest worden gemaakt van een onderzoek naar een atoombom. Dat Einstein een rol speelde bij de ontwikkeling van het atoomwapen, is alom geweten. Dat die bom niet mogelijk zou zijn geweest zonder de hulp van enkele Belgen, is dat veel minder.

Aan de hand van buitenlandse archiefstukken wordt in Voordat de bom viel gereconstrueerd
hoe één Belg de nodige grondstof leverde voor de atoombommen Little Boy en Fat Man. Nog twee landgenoten speelden een cruciale rol bij de totstandkoming van het dodelijkste wapen ooit. Ze verrichtten in Amerikaanse laboratoria baanbrekend onderzoek voor het Manhattan Project, het ultrageheime ontwikkelingsproject dat tijdens de Tweede Wereldoorlog de eerste atoombom voortbracht. In dit boek reconstrueert Cynrik De Decker een verbluffend stukje Belgische
geschiedenis.
Geschiedenis & Politiek