‘Voorlichting loopt met u mee tot het ravijn’

‘Voorlichting loopt met u mee tot het ravijn’

Gelezen 19 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1 Newsroom 1   Topics 0
In 2011 belandde Ybeltje Berckmoes tot haar eigen verbazing als VVD-Kamerlid op het Binnenhof. Ze was geen beroepspolitica en zou het ook nooit worden. Ze beleefde Den Haag als een Alice in Wonderland, viel van de ene in de andere verbazing. Ervaringen die de basis vormden voor dit boek, zoals een bizar gesprek in het Torentje over de liefde. Nooit heeft ze kunnen wennen aan deze wereld van backstabbing, schone schijn en integriteitsschandalen; gênante affaires die altijd ijlings moesten worden afgedekt. Bij de liberalen - zo leerde Ybeltje - draait alles om beeldvorming. De invloed van de afdeling Voorlichting in de fractie is uitgesproken dominant. Zelfs politieke standpunten worden door Voorlichting ingestoken.
Al mag je, wanneer het erop aankomt, zelf de kastanjes uit het vuur halen. Het staat letterlijk in een interne notitie: 'Voorlichting loopt met u mee tot het ravijn, maar we springen niet.'

De gemiddelde Nederlander typeert de VVD als een partij van ordinaire graaiers, zo bleek uit eigen VVD-onderzoek. Deze uitslag werd angstvallig binnenskamers gehouden. Problemen worden niet bij de wortel aangepakt. De kadaverdiscipline in de fractie voorkomt dat Kamerleden zeggen wat ze werkelijk vinden. Hoe dat werkt, inclusief alle trucjes, wordt in 'Voorlichting loopt met u mee...' voor het eerst naar buiten gebracht, aan de hand van interne communicatiestukken.

Ybeltje zag het als haar plicht de kabinetsperiode uit te zitten. Of de noodzakelijke cultuuromslag er komt? Misschien, maar dan zonder Ybeltje. Zij heeft inmiddels haar lidmaatschap van de VVD opgezegd.

Vanaf 2011 was Ybeltje Berckmoes (1967) bijna zes jaar VVD-Kamerlid. Daarvoor zat ze voor de VVD in de gemeenteraad van Den Helder en had zij een carrière als marketing- en salesmanager in de farmaceutische industrie. Ze woont in Julianadorp met man, twee zonen, acht kippen (geen haan), een zwarte herdershond en twee poezen.
Geschiedenis & Politiek
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
Praag, Uitgeverij Van
29 september 2017

Lezerswaarderingen

Artikelen over ‘Voorlichting loopt met u mee tot het ravijn’

Verhalen uit de Tweede Kamer
29 november 2017 2 reacties
  Meer artikelen

Hebban Newsroom

Meer artikelen

Recensies

Een kijkje in de keuken van de VVD

door: Paula van Mourik 1 like ebook
Leuk verhaal voor wie nieuwsgierig is naar wat zich achter de schermen bij de VVD afspeelt. Een wereldje apart waar de schrijfster van dit boek van begin af aan al niet tussen hoorde. Desondanks wist ze het toch jarenlang vol te houden. “Want,” zegt ze zelf “waar je aan begint, maak je ook...