Vormen van democratie

Democratie vergt onderhoud. Na 11 september 2001 en twee politieke moorden in eigen land zijn we ons daarvan eens te meer bewust. Bij dit onderhoud gaat de aandacht doorgaans uit naar aanpassingen van het democratisch stelsel. Maar voor democratie is meer nodig. Een stelsel kan alleen bestaan bij voldoende draagvlak.
In Vormen van democratie verkent de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) de mogelijkheden voor het bevorderen van een democratische mentaliteit. De overheid kan die niet afdwingen. Vrijheid en variatie zijn essentieel voor democratie. De RMO beveelt de overheid daarom aan voorwaardenscheppend beleid te voeren, op het terrein van scholen, maatschappelijke instellingen en alledaagse praktijken.
De RMO is de adviesraad van de regering en het parlement op het terrein van participatie van burgers en stabiliteit van de samenleving. De RMO werkt aan nieuwe concepten voor de aanpak van sociale vraagstukken.

Is Vormen van democratie het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Vormen van democratie