Het vreugdevuur der ijdelheden

Als er één schrijver is die de excessen van het kapitalisme van onze tijd al in een vroeg stadium aankondigde, dan is het wel Tom Wolfe, met zijn schitterende roman Het vreugdevuur der ijdelheden.
Wanneer Sherman McCoy, een jonge investeringsbankier met een veertienkamerappartement in Manhattan, betrokken raakt bij een bizar ongeluk in de Bronx, storten justitie, politici, pers, politie, kerkelijke instanties en een scala aan sjoemelaars van hoog tot laag zich likkebaardend op hem. We volgen McCoys teloorgang door de ogen van zijn vrouw en door die van zijn vriendin, door de ogen van de jonge openbare aanklager voor wie de zaak-McCoy als geroepen komt, en door die van de drankzuchtige Engelse journalist die zijn carrière in Amerika hoopt te redden.
Het vreugdevuur der ijdelheden is een vlijmscherpe satire die zich afspeelt in het New York van de jaren tachtig van de twintigste eeuw, maar waarvan de sociale en economische wetten vandaag de dag nog steeds onverkort van kracht zijn.

Tom Wolfe is een van Amerika's grootste schrijvers. Tot zijn bekendste romans behoren de wereldwijde bestsellers Het vreugdevuur der ijdelheden en In alles een man en het in 2012 verschenen Terug naar het bloed.

Over Het vreugdevuur der ijdelheden:

'Dat taalgebruik, het patserige taaltje van de New Yorkse middle class en tevens het wervelende slang van de bewoners van de Bronx, is door Wolfe met meesterhand neergeschreven.'
vrij nederland

'Het vreugdevuur der ijdelheden is die grote zeldzaamheid waar je als lezer inderdaad een omweg voor wilt maken, een bestseller met allure.'
de standaard

Over Terug naar het bloed:

'Een werk dat Wolfes statuur als een van de besten onderstreept. Dit is een boek dat voor Miami zal doen wat Wolfes megahit Het vreugdevuur der ijdelheden voor New York heeft gedaan.'
amazon.com

Recensies (2)

Meer recensies

Is Het vreugdevuur der ijdelheden het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Het vreugdevuur der ijdelheden