Vuur en duisternis

Vuur en duisternis

Op 13 februari 1945, om kwart voor tien ’s avonds, stegen er 244 Britse bommenwerpers op richting de Duitse stad Dresden. Het was het begin van een van de meest destructieve bombardementen
van de Tweede Wereldoorlog. De stad werd volledig verwoest. In de inmiddels legendarische vuurzee zouden die nacht en ochtend in totaal 25.000 doden vallen. Vuur en duisternis is een bloedstollende reconstructie van het bombardement. Sinclair McKay beschrijft ook het leven in Dresden voor en na de aanval. McKay’s grote kracht is dat hij het verhaal vanuit meerdere perspectieven vertelt: in de eerste plaats vanuit de Dresdeners zelf, maar hij laat ook een aantal in Dresden gestationeerde Duitse officieren aan het woord, en de Britten, uiteraard. In één nacht werd een van de mooiste steden van Duitsland volledig vernietigd. En dat terwijl de oorlog al op z’n
einde liep. Vuur en duisternis is een monumentaal boek. Het effect op de lezer ijlt nog lang na, ook nadat de laatste bladzijde allang is omgeslagen.
Atlas Contact
06 februari 2020