Wandola

“Ik hoor iets dat ik nog niet eerder heb gehoord. Ik schrik ervan.
‘Wandola!’, roept een klein kind, een peuter nog, terwijl het zijn armpje naar me uitstrekt.
‘Wandola!’
Hij vraagt om geld.
Een dollar.
Hij bedelt.”

Volkskrant-journalist Wil Thijssen werd verliefd op een verre uithoek van Cambodja: Kampong Khleang. Ze neemt de lezer mee naar de mystieke nederzetting op palen in het Grote Meer, waar ze zich verwondert over de vele altaren gehuld in wierookwalmen, over goede goden en kwade geesten, spiritueel genezers en boeddhistische bewoners die haar gastvrij opnemen in hun gemeenschap.
Tien jaar reisde ze er steeds naar terug om de ‘vooruitgang’ vast te leggen als gevolg van het toerisme. Ze raakt bevriend met mister Long, haar tolk, de enige die er Engels spreekt. Ze wordt getuige van zijn huwelijk en viert met hem de dood, die niet het einde is. Ze ziet hoe de vissersfamilies worstelen met de komst van dammen in de Mekong en met klimaatverandering. Ze beschrijft de verkiezingen, de corruptie en de ongemakken waar ze tegenaan loopt in een samenleving waar alles anders is.
Wandola is een persoonlijk verslag over communiceren met handen en voeten, over vriendschap, humor en verdriet, over toeristen en de botsing tussen culturen, het ongemakkelijke schrijven van een boek dat meer dan tien jaar beslaat en over avontuurlijk reizen door een toverachtig land dat langzaam maar zeker verandert in een dictatuur.

Wil Thijssen is politie- en justitieverslaggeefster voor de Volkskrant. Hiervoor werkte ze als reisjournalist.

Is Wandola het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Wandola