Wat als?

Gelezen 55 Aan het lezen 22 Wil ik lezen 80 Favoriet 6 Recensies 4
Non-fictie Artikelen 5 Lijsten 6 Spots 1   Topics 0

Serieuze wetenschappelijke antwoorden op belangrijke hypothetische vragen

Wat als? geeft hilarische en informatieve antwoorden op belangrijke vragen waar je nooit aan zou denken. Randall Munroe is de bedenker van de razend populaire website xkcd.com. Een website die elke week door miljoenen mensen wordt bezocht. Zijn lezers stelde onder andere de volgende vragen:

• Wat als je een baseball probeert te raken die met 90 procent van de snelheid van het licht op je af komt?
  • Hoe hard kan je over een verkeersdrempel rijden zonder dood te gaan?
  • Wat als de robot het voor het zeggen krijgt, hoe lang zal de mens dan blijven bestaan?

De antwoorden van Munroe zijn kleine meesterwerken van duidelijkheid en hilariteit aangevuld met zijn kenmerkende tekeningen. De antwoorden voorspellen vaak volledige vernietiging van de mensheid of op z’n minst een heel grote explosie.

Randall Munroe is de bedenker van xkcd.com, een populaire website met antwoorden op absurde hypothetische vragen. Na z’n studie fysica bouwde Munroe robots bij NASA, waarna hij in 2006 fulltime striptekenaar werd.

Algemene naturwetenschappen
Literaire non-fictie algemeen
Oorspronkelijke titel
What If?
Albert Witteveen
Spectrum
15 oktober 2014
05 januari 2017

Martijn (Hebban Crew) Hebban Crew

Duikboten in de ruimte, een kogel met het gewicht van een neutronenster, tijdreizen… wat als?

door: Martijn (Hebban Crew) 2 likes

Er bestaan misschien geen domme vragen, maar er bestaan zeker wel absurde hypothetische vragen. En die kun je, net als die niet bestaande domme vragen, van serieuze wetenschappelijke antwoorden voorzien. Wat krijg je dan? Dan krijg je het boek Wat als? van Randall Munroe. Zo’n tien jaar geleden...

Reacties op: Wat als?