Wat zit je haar goed!

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 11 Favoriet 1 Recensies 2
M’n wekker was stuk en de brug stond open ••• Het gaat goed hoor, en met jou? ••• Gegarandeerd de laagste prijs ••• Ik flos elke dag ••• Het was in de uitverkoop ••• Ik gaf leiding aan 200 mensen ••• I did not have sexual relations with that woman ••• Je mail zat in mijn spambox ••• Ik heb de hoofdrol voor die film geweigerd ••• Nee schat, vanavond niet, ik heb hoofdpijn ••• Mijn kind is ziek, dus ik werk vandaag thuis ••• Ik heb homo’s onder mijn beste vrienden ••• Daar kan ik me niets van herinneren ••• Vreemdgaan is niets voor mij ••• Ik heb griep, ik kan helaas niet komen ••• I’m the least racist person there is anywhere in the world ••• Hij bijt nooit, hoor ••• Dat gesprek heeft nooit plaatsgevonden •••

Jawel, iedereen liegt. We liegen over ieder denkbaar onderwerp, van klein (‘Wat zit je haar goed!’ ) tot groot (‘Ik ben ongeneeslijk ziek.’). We doen het onbewust of expres. We vertellen leugentjes om bestwil, misleiden, roddelen, vervalsen, frauderen, manipuleren, fantaseren, verspreiden nepnieuws, verzinnen smoezen, plegen meineed. Liegen hoort bij ons leven, onze persoonlijkheid, onze overlevingsdrang, onze sociale codes. We doen het in ons dagelijks leven, in de reclame, in de politiek, in de wetenschap. En zelfs dieren liegen. Gemiddeld liegen we twee keer per dag, mannen iets vaker dan vrouwen – maar vrouwen zijn er beter in – en Donald Trump liegt elke dag vijftien keer.
Annemiek van Kessel verdiepte zich in de vakliteratuur, ging te rade bij experts en schreef aan de hand van 69 vragen een onthutsend, toegankelijk, amusant en informatief populair-wetenschappelijk boek.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen
Uitgeverij De Kring
06 mei 2020
28 mei 2020

Reacties op: Wat zit je haar goed!