Wees positief!

Wees positief!

In politieke discussies en beleid op het gebied van sociaal werk, zorg en welzijn vliegt de term 'empowerment' je al snel om de oren. Empowerment staat dan voor het versterken van de kracht van het individu, dat zich positief leert inzetten in de maatschappij. In dit boek volgt Richard de Brabander de ontwikkeling van het begrip empowerment: hoe het zijn wortels vindt in de strijd tegen onrecht en onderdrukking, maar vandaag de dag lijkt omgeslagen in het tegendeel daarvan. Empowerment wordt veelal gebruikt om mensen zich te laten aanpassen aan de heersende normen, terwijl het juist zou moeten aanzetten tot verzet, kritiek en nieuwe manieren van leven.

"'Burgers in hun kracht zetten…' Dat klinkt prachtig, maar dit scherpzinnige boek laat zien hoe het dikwijls anders uitpakt. De auteur werpt vervolgens de vraag op die kritische professionals zal aanspreken: kan het anders?" - Willem Trommel, hoogleraar beleids- en bestuurswetenschappen aan de VU

Mens & Maatschappij
Mens en maatschappij algemeen
AUP Wetenschappelijk
24 juni 2022
01 juli 2022

Reacties op: Wees positief!