Wie vermoordde de neanderthaler?

Sommigen beweren dat hij stierf van de kou, anderen dat hij omkwam van de honger en nog anderen zeggen dat de homo sapiens hem uitroeide. Maar hoe kwam de neanderthaler nu écht aan zijn einde? In dit boek gaan paleoantropologe Silvana Condemi en wetenschapsjournalist François Savatier op zoek naar het antwoord dat al decennialang wetenschappers en historici in de ban houdt. Hun boek, ondertussen in vijfentwintig talen vertaald, leest als een whodunit. Hoofdstuk na hoofdstuk volgen ze diverse sporen, sluiten pistes uit en boren er andere aan om zo een eeuwenoude puzzel te reconstrueren. Te midden dat minutieuze speurwerk strooien ze kwistig verhalen rond over de solidariteit die ervoor zorgde dat de neanderthaler het twintigduizend generaties uithield, over overleven in ijstijden en het eten van mensenvlees, maar ook … over de vermenging van de neanderthaler met de homo sapiens en de daaruit volgende genetische band tussen ‘ons’ en ‘hem’. Populaire wetenschap van de bovenste plank. Rijkelijk geïllustreerd.

Is Wie vermoordde de neanderthaler? het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Wie vermoordde de neanderthaler?