Wiegelied voor de witte man

Opgegroeid in de witte middenklasse van de late jaren vijftig en woonachtig in een door apartheid gehavend Zuid-Afrika wordt schrijver en muziekfanaat Fred de Vries steeds vaker geconfronteerd met een dubbele boosheid van zwart en wit. Het lukt hem echter maar moeilijk zich ook in die gekwetstheid te verplaatsen. Om hier grip op te krijgen trekt hij rond in de regio waar het allemaal begon: Het Diepe Zuiden van de Verenigde staten.
De reis voert hem dwars door South Carolina, Georgia, Tennessee, Alabama, Mississippi en Louisiana langs slavenmarkten, juke joints en plantages, maar ook langs muziekstudio’s en platenlabels. De regio blijft immers de bakermat van de soul, de blues, de rock-’n-roll, de gospel en de country. Muziek en rassenkwesties gaan er hand in hand, en zonder die muziek kun je het Zuiden niet begrijpen.

Met de blues als leidraad zoekt De Vries antwoord op vragen als: waar komen racisme en witte superioriteit vandaan? Hoe hebben die ons beïnvloed? En: hoe beïnvloeden ze ons nog steeds? Zuid-Afrika en het Diepe Zuiden, dichter op de bron kun je niet komen.

Is Wiegelied voor de witte man het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Wiegelied voor de witte man