Wij en de media

De media vertegenwoordigen, naast de wetgevende, uitvoerende en gerechtelijke, de vierde macht en hebben een bemiddelende functie: de bevolking informeren< over beleid en beslissingen. Journalisten geven feiten, maken opinies en creëren een maatschappelijke verstandhouding.
Hoe vervullen ze vandaag de dag hun functie: realiseren zij die als bindmiddel? Bevorderen ze het burgerschap, of zijn ze eerder uit hun rol gevallen? Is het groeiende wantrouwen jegens de media een gevolg van de toenemende commercialisering en de onderlinge concurrentie en zo ja, is het tij te keren? En hoe zou de vierde macht de nieuwe media voor haar taa kunnen inzetten?
Met bijdragen van Ignaas Devisch, Huub Evers, Thomas Nys, Onora O'Neill, Michaël Opgenhaffen, Bart Pattyn en Pieter Jan Valgaeren.
Paulus Van Bortel is docent Filosofie aan de geïntegreerde faculteit Letteren van de Katholieke Universiteit Leuven. Als geaffilieerd onderzoeker werkt hij bij het Overlegcentrum voor Ethiek aldaar. Hij is stafmedewerker Zingeving en Beleidsontwikkeling bij het Vlaams Welzijnsverbond. Van Bortel publiceerde o.m. op het terrein van de gezondheidsethiek.

Is Wij en de media het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Wij en de media