Wij kennen Amerika helemaal niet

Wij kennen Amerika helemaal niet

Gelezen 6 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 2 Lijsten 1   Topics 0
Aan de vooravond van de presidentsverkiezingen van 2020 maakt oud-politicus Mark Verheijen een reis door Pennsylvania, Ohio en Michigan. Staten die onderdeel zijn van de rust belt, waar de economische crisis al ver voor 2008 begon en nooit is opgehouden. Wie zijn de mensen die daar wonen? Waarom stemden juist zij vier jaar geleden op Trump en keerden ze de democraten de rug toe? En gaan ze dat deze presidentsverkiezingen opnieuw doen?

Wanneer we het over Amerika hebben, is onze blik te vaak gericht op Washington DC. We denken dat we Amerika kennen. Maar kennen we het land wel echt of laten we ons te veel verblinden door de buitenkant? Met deze vragen in het achterhoofd reist Verheijen door het land ten tijde van de democratische voorverkiezingen. Het is de periode waarin het coronavirus uitbreekt en Trump in toenemende mate zijn grip op het land verliest. Nog nooit waren de Amerikaanse presidentsverkiezingen zo spannend. Verheijen schetst met zijn boek het decor van de Amerikaanse staten die deze verkiezingen gaan bepalen.

Mark Verheijen (1976) studeerde geschiedenis en filosofie, was lid van de Tweede Kamer en partijbestuurder. Hij is onder andere columnist voor De Limburger.

Geschiedenis & Politiek
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
Prometheus
30 juni 2020