Zalm

‘Zalm. Een biografie’ door Lars Kvamme beschrijft de geschiedenis van deze geliefde vissoort. Kvamme nam ontslag als bankier om journalist te worden. Een van zijn eerste artikelen ging over de zalmfokkerij en hoe meer hij over de vis te weten kwam, des te meer groeide zijn fascinatie. Eens was de zalm de koning van wilde rivieren, nu leeft hij vaak in een kooi.
De Atlantische zalm (Salmo salar), ooit een luxe gerecht voor speciale gelegenheden, is nu alledaags geworden. Deze edele vis heeft een eigen geschiedenis, die miljoenen jaren terug gaat. Zalm heeft een mythische status: hij komt voor op Zweedse rotstekeningen, in oud-Noorse gedichten en de eerste Noorse wetten. ‘Zalm. Een biografie’ beschrijft alle aspecten van het leven van de zalm – zijn lot in de Noord-Amerikaanse en Europese rivieren, in Chileense kooien en de Atlantische Oceaan. Kan de mooie zilverroze vis de mens overleven?

Natuur
Fauna algemeen