Ziek zijn en God

Dick Stap
Enkele jaren geleden kwam voor Dick Stap het besef dat hij medisch gezien niet meer beter zou worden. Vaak werd hem gezegd dat hij moest leren leven met zijn chronisch ziek zijn. Maar niemand zei hem hoe hij dit moest doen. Zijn chronische ziekte werd voor hem een ervaring van onderdrukking die hij niet met zijn geloofstraditie wist te verbinden en zijn geloof in diepe crisis bracht. Later begreep hij dat de christelijke theologie in de regel is ontworpen vanuit het gezichtspunt van de gezondheid en daardoor geen huis kan bieden voor de chronisch zieken.
Vanuit die vaststelling ondernam Dick Stap een lange zoektocht naar de spiritualiteit van het niet meer beter worden. Het resultaat is een indrukwekkend boek, niet allee voor diegenen die langdurig ziek blijven maar ook voor al diegenen die zich op een of andere manier gekwetst weten of chronisch zieken moeten bijstaan.
Dick Stap (1958) studeerde theologie in Leiden en is predikant in de Protestantse Kerk in Nederland. Hij is parttime verbonden aan Ziekenhuis Zeeuws-Vlaanderen in Terneuzen, als geestelijke verzorger en ethicus. Eerder ontving hij de KOK Theologie prijs in 1996 en won hij de prijs voor de Preek van het Jaar 2000, uitgeloofd door het dagblad Trouw. Voor het manuscript van "Ziek zijn en God" werd hem de Henri Nouwen Manuscript Prijs 2004 toegekend.

Bekroond met de Henri Nouwen Manuscript Prijs:
Uit het juryverslag: "Een boek dat ons heeft gefascineerd en geraakt. Hoogst doorleefd, inspirerend en bijbels. Een boek dat zich bezighoudt met vragen die mensen in onze tijd beroeren, vooral nu een groeiend deel van de bevolking een ouderdom bereikt die met ziekten en gebreken gepaard gaat en de vraag naar God steeds luider weerklinkt."

Is Ziek zijn en God het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Ziek zijn en God