Zon van breda

Soms kijk ik naar het schilderij, en alle herinneringen komen weer boven. Zelfs Diego Velázquez was, hoewel ik hem er alles wat ik wist over vertelde, niet in staat op het doek de lange, dodelijke weg weer te geven - ternauwernood gesuggereerd tussen de achtergrond van rookwolken en de grijze mist - die we allen moesten gaan om dat indrukwekkende tafereel samen te stellen, en al evenmin de lansiers die op die weg achterbleven zonder de zon van Breda te zien opgaan.'

Aan het woord is Íñigo Balboa, mochilero ofwel ranseldrager in het Spaanse leger en ooggetuige van de bloederige Slag om Breda in de Tachtigjarige Oorlog, die voor Velázquez in zijn beroemde schilderij 'Las Lanzas' werd vereeuwigd. Maar Íñigo is eerst en vooral de trouwe knecht van kapitein Alatriste, de trotse en zwijgzame pelotonscommandant, met zijn grijs-groen ogen, adelaarsprofiel en weelderige snor.

De zon van Breda is een messcherpe en adembenemende historische thriller, die na de gewetenloze plundering van het stadje Oudkerk en de felle strijd tussen de Spanjaarden en Hollanders om de stad Breda zonder genade voert naar het tragische einde, dat niet minder dan 10.000 levens eiste.

Recensies (1)

Is Zon van breda het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Zon van breda