Zoni. De vergeten holocaust
  Luister een fragment

Zoni

Gelezen 34 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 20 Favoriet 2 Recensies 2
Non-fictie Artikelen 1 Lijsten 1   Topics 0

Zoni is de aangrijpende autobiografie van een zeer bijzondere Holocaust-overlevende: Zoni Weisz. Hij is een man van twee werelden: Nederland en de Sinto-cultuur.
Ongeveer een half miljoen zigeuners werden in de Tweede Wereldoorlog gedood door de nazi’s. Zoni Weisz overleefde. Hij vertelt over zijn jeugd als Sinto, over het verlies van zijn ouders, zusjes en broertje. Maar ook over zijn wonderbaarlijke loopbaan als topbloemist en arrangeur, en als internationaal promotor van de Nederlandse bloemenindustrie. Nu zet hij zich in voor de zaak van Roma en Sinti.
‘Ik heb een bijzonder leven geleid, met een bizar en heel verdrietig begin. Nu kijk ik met voldoening terug. Als ik het over mocht doen: precies zo graag. Mijn verhaal, mijn volk. Daar gaat het mij nog om.’
‘Zoni Weisz is een man die echt iets te vertellen heeft.’ Prof.dr. Hans Blom, voormalig directeur van het NIOD ‘Zoveel gruwelijke ervaringen – en toch heeft hij het geloof in de mens niet verloren.’ Gerdi Verbeet, voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

Literaire non-fictie algemeen
Luitingh Sijthoff