Zuiderkruis

Zuiderkruis

Zuiderkruis is een denkbeeldig reisverslag waarin Claudio Magris in het kielzog van drie fascinerende personen naar het uiterste zuiden van de aardbol afreist. Hij beschrijft de lotgevallen van de Sloveense etnoloog Juan Benigar, de Franse advocaat Orélie-Antoine de Tounens en de Italiaanse non Angela Vallese.
Aan de hand van anekdotische legendes, bijzondere wetenswaardigheden en poëtische bespiegelingen doet Magris verslag van hun gedrevenheid om de inheemse volkeren van Araucanië, Patagonië en Vuurland te beschermen tegen de bedreigingen van hun bestaan. In Zuiderkruis komen de bekende thema’s uit het werk van Claudio Magris duidelijk naar voren. Hij onderzoekt de talrijke betekenissen van het uiterste zuiden, zowel in wetenschappelijke zin als in literaire zin: schrijvers over ‘het zuiden’ als Jules Verne, Edgar Allan Poe, Jorge Luis Borges en Bruce Chatwin komen aan bod.

Linda Pennings
De Bezige Bij