Een hulpverlener in de sociaal?agogische beroepspraktijk dient zich voortdurend vragen te stellen als: hoe gaat het met mijn cli?nt, wat gebeurt er tussen mij en mijn cli?nt, wat kan ik anders doen, wat kan ik beter doen om de cli?nt te helpen diens kwaliteit van leven te verhogen? Hoe sluit ik het best aan bij de cli?nt en hoe geef ik de cli?nt optimale ruimte om mee te denken, mee te praten, en mee te beslissen? Hoe genereer ik tegenspraak?
In dit boek geeft Frans Brinkman antwoord op bovenstaande vragen in een verkenning van het partnerschap van cli?nten. Hij legt daarbij het accent op individuele hulpverleners. Hoe dienen zij zich te verhouden tot cli?nten, cli?ntvertegenwoordigers en naasten van cli?nten? Hoewel ook handelingsaanwijzingen worden geven, is de kern van het betoog de zogenaamde reflectieve professionaliteit.
De auteur schetst in vier delen de achtergrond van cli?ntparticipatie en gaat in op structuren en grenzen om vervolgens aandachtspunten de voor gespreksvoering de revue te laten passeren. Het boek besluit met een deel over de bijdrage van cli?nten aan onze werkontwikkeling.
In dit boek geeft Frans Brinkman antwoord op bovenstaande vragen in een verkenning van het partnerschap van cli?nten. Hij legt daarbij het accent op individuele hulpverleners. Hoe dienen zij zich te verhouden tot cli?nten, cli?ntvertegenwoordigers en naasten van cli?nten? Hoewel ook handelingsaanwijzingen worden geven, is de kern van het betoog de zogenaamde reflectieve professionaliteit.
De auteur schetst in vier delen de achtergrond van cli?ntparticipatie en gaat in op structuren en grenzen om vervolgens aandachtspunten de voor gespreksvoering de revue te laten passeren. Het boek besluit met een deel over de bijdrage van cli?nten aan onze werkontwikkeling.