Opmerkelijke levens

Aad le Febre 08 oktober 2023
Een zeer opmerkelijk boekje in de serie Literaire Juweeltjes (september 2023) met 10 (super) korte verhalen waarin Hedda Martens vrij alledaagse zaken heeft opgetekend die zich afspelen in de beleving van enigszins markante mensen in vrij aparte situaties dan wel zij die een zo normaal mogelijk leven willen leiden, maar met soms verrassende of bizarre wendingen die het dagelijkse en alledaagse, saaie leven juist een aparte markering geven.
Zo maken we kennis met levens gebaseerd op:
Een laag en vooral negatief zelfbeeld en spijt van een verspild leven;
Milieubewustzijn gekoppeld aan schaamte om vervolgens toch nog zonder schaamte verspillen;
De melancholie van ons bestaan in samenhang met al die apparatuur om ons heen;
Hoe een liefhebber de sterrenhemel ervaart;
Een knieval maken terwijl je voornemens bent om geen excuses meer te maken;
Hoe beïnvloed een slecht humeur iemand;
Feestelijke bijeenkomsten die iemand benauwen;
Verlatingsangst, het komt voor;
Een trauma aan de piano;
Zelfredzaamheid is ook een thema;

Een klein boekje vol met bijzondere verhaaltjes. Bijzondere situaties en de kleine drama's in een mensenleven, die de lezer mogelijk zal herkennen omdat het in ieders leven voorkomt, worden aan je gepresenteerd om over te lezen, het te overdenken en tegelijk te genieten van de eerlijke en heerlijke teksten die Hedda Martens in deze Literaire Juweeltjes ten toon spreidt.

Meer recensies van Aad le Febre