Waar teken ik voor een Iraanse familie??

Ageven 26 juni 2019
Darius Kellner woont samen met zijn Iraanse moeder, Amerikaanse vader en zijn kleine zusje in de Verenigde Staten. Vanwege zijn Iraanse voorkomen hoort hij niet echt thuis tussen de jongeren om zich heen. Door problemen op school, thuis en met zichzelf voelt hij zich eenzaam, afgesloten. Dit alles verandert wanneer het gezin richting Iran trekt om de zieke opa van Darius op te zoeken. We leren Iran kennen door de ogen van Darius, die alles voor het eerst ziet, ruikt en proeft.

De schrijfstijl van het boek is los en eenvoudig, waardoor het boek zeer vlot leest. Ook de personages zijn goed uitgedacht en ze spelen perfect op elkaar in. Zo zijn de dialogen tussen de personages soms luchtig, soms serieus, maar altijd realistisch. Ook de innerlijke gevoelens van Darius, zijn zorgen, moeilijkheden, ideeën, ... worden goed weergegeven en kunnen je echt raken op sommige momenten. Dat je dus soms een traantje zal wegpinken of in de lach zal schieten bij dit boek is meer dan normaal.

De schrijver neemt je mee door de geschiedenis, de taal (farsi), de gebruiken en het eten uit Iran. Dit doet hij door op een informatieve manier zaken aan te brengen die Darius ziet, hoort, ruikt en proeft. Dit klinkt best saai, maar de schrijver kan het zo verwerken in het verhaal dat alles een vloeiend geheel blijft en het verhaal heel aangenaam is om te lezen. Elk Iraans gerecht wordt kort benoemd met de juiste naam (in het Farsi), enkele belangrijke cultuurelementen worden besproken en de gewoonten en gebruiken van de mensen worden toegelicht (Waarom zijn die gebruiken er? Waar dienen ze voor? Wanneer doet men dit?). Dit maakt het boek zowel leerrijk als leuk om te lezen.

Je leert echter niet alleen veel over Iran, maar ook over Darius . Eerst en vooral leer je Iran kennen door zijn ogen. Als je er zelf nooit geweest bent, voelt dat goed aan. Je krijgt de verwondering, het enthousiasme en de angsten van voor de eerste keer in Iran komen heel goed mee. Zo is Darius een heel realistisch personage. Ook de interesses van Darius (thee, Star Trek, Lord Of the Rings) komen in het verhaal terug. Dit komt door de verschillende referenties in het verhaal, alsook de momenten waarop hij series kijkt of thee maakt. Je komt echter nog veel meer over hem te weten. Zo krijg je ook zijn innerlijke gedachten, worstelingen en zorgen mee. Op die manier worden moeilijke thema's zoals opgroeien, depressie, eenzaamheid, vriendschap en het belang van familie (en thee) samen verweven tot één groot, boeiend verhaal dat je vasthoudt van het eerste tot het laatste woord.

Dit boek is een echte aanrader voor wie geniet van geschiedenis, cultuur, eten, thee en thema's zoals vriendschap en familie.

Meer recensies van Ageven