Romcom verliefdheid

Ageven 01 oktober 2020
'Rood, wit en koningsblauw' is het debuut van Casey McQuiston. Het is een feelgoodroman met een hoog romcomgehalte.

Het verhaal volgt Alex, de zoon van de president van de VS, die alles mee heeft: hij ziet er knap uit, zijn studie loopt op rolletjes en hij heeft een geweldige zus. Er is echter één, klein probleempje. Hij heeft ruzie met Henry, de prins van Groot-Brittannië. Ze kunnen elkaar al sinds hun eerste ontmoeting niet uitstaan en dit lijkt steeds erger te worden. Na een gênante vertoning op een bruiloft, waarbij ze elkaar praktisch in de haren vlogen, moeten ze echter hun verschillen opzij schuiven om hun reputatie en die van Alex' moeder te redden.

Ze beseffen dat er niets anders op zit dan samen te werken en 'vrienden' te worden, al is het maar voor de camera's. Ze groeien echter naar elkaar toe wanneer ze beseffen dat de ander toch zo erg niet is. Ze worden vrienden, maar hoe dichter ze bij elkaar groeien, hoe meer die vriendschap begint uit te groeien tot meer. Kan dit echter wel? Zullen ze hun geheim kunnen bewaren of zal dit alles veranderen, van hun vriendschap tot de bestuurders van hun land?

'Rood, wit en koningsblauw' wordt verteld vanuit het perspectief van Alex. Hij vertelt over zijn dagelijkse leven, zijn moeder (de president van de VS), zijn studies ... en zijn rivaliteit met Henry, de prins van Groot-Brittannië. Casey kan Alex' gevoelens en gedachten goed verwoorden en haar vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat het boek goed wegleest. Er zijn geen moeilijke woorden of ingewikkelde zinsconstructies waar je lang bij stil hoeft te staan. Het is wel zo dat er verschillende stukjes in komen over de Amerikaanse politiek, wat niet altijd iedereen zal smaken, maar het geeft het verhaal wel een bepaalde diepgang.

Die diepgang is echter niet overal aanwezig in het verhaal. Zo zijn de bijkomende personages rond Alex, zoals zijn zus, zijn beste vriendin en Henry, niet allemaal even goed uitgewerkt. Ze zijn een beetje 'bijkomend' en zorgen voor 'filling' in het verhaal, maar ook niet meer dan dat. Op zichzelf zijn ze niet meer dan papieren figuren. Dit vond ik zelf nogal spijtig.

Buiten dit minpunt is het boek een heel leuke feelgoodroman. Het lijkt sterk op een romcom zoals 'to all the boys I loved before' of 'the kissing booth'. Er zijn misverstanden, leuke jongens en hier en daar zelfs een plottwist. Als je graag kijkt naar romcoms, zal dit boek je zeker interesseren. Daarom geef ik het boek 4 sterren.

Meer recensies van Ageven