Grote aanrader voor lezers die van bijzondere boeken houden

Alex 25 augustus 2022

Een boek als dit verdient absoluut een review! Een planeet op je hoofd is formeel een jeugdboek, maar spaart de kinderzieltjes niet, vandaar het advies van 12 jaar en (veel) ouder.
De schrijfster Sally Gardner is zelf dyslectisch net als haar hoofdpersoon, de 15 jarige schooljongen Standish Treadwell, in “Magget Moon” oftewel “Een planeet in je hoofd” uit 2013. Sally kiest bewust voor een schrijfstijl waar fouten in voorkomen om aan te sluiten bij de wereld van de hoofdpersoon. Het boek is zeker niet alleen voor kinderen. Het is een pareltje voor elke serieuze boekenclub. De aparte schrijfstijl in combinatie met de ongemakkelijke wereld waarin het speelt en de levensechte karakters die erin voorkomen, maakt het tot een heel bijzonder boek, waar je nog lang over na kunt praten. Het verhaal speelt in een alternatief 1950 waar een nazi regering de baas is geworden in “het Moederland”. Het speelt dus in een wereld zoals de onze had kunnen zijn (of zoals dat nog steeds zou kunnen worden natuurlijk). Een wereld vol eenzijdige regeringspropaganda, waarin veel burgers ervoor kiezen om zich aan te sluiten bij de meerderheid omdat ze dit veiliger vinden dan in opstand komen of gewoon omdat die wereld aansluit bij hun donkere kant. Hoogtepunt van de propaganda is een landing op de maan, waar Standish iets mee gaat doen (geen spoilers hier). Door de korte hoofdstukken wordt de lezer gedwongen actief mee te denken met hoe die wereld van Standish eruit ziet en wat er precies aan de hand is. Het einde is aangrijpend en mooi tegelijk.
Op de voorkant van de Nederlandse uitgave staat een afbeelding die ik nog steeds als een robot blijf zien, maar wat (denk ik) een astronaut voor moet stellen. Die keuze van de uitgever snap ik niet.
Dit boek is een grote aanrader voor iedereen die van bijzondere boeken houdt.

Meer recensies van Alex