messcherpe analyses

Alex 12 augustus 2023
Na een interview met Maaike Meijers in Kunststof op de radio gehoord te hebben over dit boek, besloot ik (een man) het aan te schaffen. Het interview was ontspannen en gezellig geweest en Maaike kan leuk vertellen over deze onderwerpen. De ondertitel ‘de verbeelding van mannelijkheid in literatuur en film’, is voor een lid en vice voorzitter van een boekenclubje (2 leden) natuurlijk ook een dwingende reden tot nader onderzoek.
Kort na het lezen van ‘Radeloze helden’ las ik ‘Na die dag’ van Karin Slaughter en je vraagt je af waarom vrouwen eigenlijk nog met mannen om willen gaan. Gelukkig biedt Maaike Meijers wat verlichting hierin want zij betoogt in haar boek o.a. dat mannen ook slachtoffer zijn van een cultureel opgedrongen rolpatroon en dat het voor (sommige) mannen ook als een last kan voelen om daaraan te moeten voldoen. Weliswaar geeft ze voorbeelden van mannen die ‘het pakketje’ gewoon niet accepteren, maar dat is uiteraard niet zo heel eenvoudig.
Over het boek: Wie een vlot geschreven populair wetenschappelijk boek verwacht in de stijl van ‘De meeste mensen deugen’, komt niet aan zijn trekken. Dit leest toch meer als een serieus studieboek met veel verwijzingen naar wat collega’s hebben gezegd en waarom Maaike het daar wel of niet mee eens is. Het is ook niet iets wat je achter elkaar uitleest, meer iets voor zo af en toe een hoofdstukje tussen je romans door. Graag had ik nog meer besprekingen gezien van bekende romans en misschien minder van films.
Voor de doorzetter is er in ‘Radeloze helden’ echter veel te vinden. Het is actueel met verwijzingen naar Andrew Tate en toespraken in studentenclubs. De analyse dat veel conflicten in grote literaire werken niet gaan over algemene menselijke problemen, maar eigenlijk specifiek gaan over typisch mannelijke conflicten was voor mij een mooie nieuwe invalshoek. Ook boeiend vond ik de analyse over de impact van het wegvallen van de patriarchale samenleving.
‘Radeloze helden’ is boeiend en geeft een hoop stof tot nadenken, ook over hoe jij zelf eigenlijk in de maatschappij staat. Een goed boek (ook voor mannen).

Meer recensies van Alex