verliefd op dit boek

De spiegelpassante 1. De ijzige verloofde - Christelijke Dabos (Luitingh-Slijthoff)

Een waanzinnig betoverende serie die met geen ander is te vergelijken.

De ijzige verloofde is het eerste deel van de betoverende Spiegelpassante-serie van Christelle Dabos. Treed binnen in een fabelachtig universum van zwevende arken en familieclans vol intriganten…

Ophelia, een eigenzinnig buitenbeentje en onbegrepen genie, heeft unieke gaven: ze kan door spiegels reizen en ze kan met haar handen de geschiedenis van voorwerpen lezen. Ze leidt een rustig bestaan op de ark Anima. Tot ze onverwachts wordt uitgehuwelijkt aan Thorn, een introvert maar invloedrijk lid van de Drakenclan. Ophelia is gedwongen haar verloofde te volgen naar de Hemelburcht op de ijzige ark Pool, waar niemand te vertrouwen is. Daar ontdekt ze dat ze een pion is in een politiek spel dat niet alleen verschrikkelijke gevolgen heeft voor haar eigen leven, maar ook voor haar geliefde ark Anima.

Christelle Dabos is inmiddels uitgegroeid tot een van de populairste YA-schrijvers in Frankrijk, waar haar boeken regelrechte bestsellers zijn. Ook in andere landen is deze serie een ware hype. De ijzige verloofde is in Duitsland genomineerd voor de gerenommeerde Deutscher Jugendliteraturpreis. De Nederlandse vertaling is van Eef Gratama.

Ik had de eer en het genoegen om ambassadeur te zijn van dit eerste boek van wat ongetwijfeld een super serie boeken is. Ik heb met veel plezier dit boek gepromoot en gelezen en zal misschien tot vervelens toe nog veel over dit boek vertellen, ik ben gewoon zo enthousiast.

Een enorm vlotte schrijfstijl die een erg breed publiek zal bereiken. Fantasy schrijven is niet altijd makkelijk denk ik, het wordt gewoon ook erg snel te veel en te verwarrend vind ik persoonlijk. Dankzij Dabos haar manier van schrijven geraak je niet in de war van alle personages, alle magische gebeurtenissen en blijft alles heel overzichtelijk.

Zelfs voor wie dit genre niet weggelegd is gaan die toch hun gading vinden met dit verhaal. Je blijft gewoon denken aan het boek als je niet aan het lezen bent, blijft ronddwalen in die wereld waar Ophelia zich bevindt. Een erg bijzonder en mooi boek.

‘Van oude huizen wordt vaak gezegd dat ze een ziel heb- ben. Op Anima, de ark waar alle voorwerpen bezield zijn, hebben oude huizen vooral de neiging om stomvervelend te worden.’

Dat ik razend enthousiast ben over dit wondermooie boek hoef ik dus niet te vertellen , het is echt een bijzonder boek.
Je hoeft niet eens van fantasy te houden, je hoeft het genre zelfs niet te kennen want dit boek verovert je hart zo snel! Reizen door spiegels, voorwerpen lezen, illusies overal, een heerlijke tante,... dit boek heeft alles!

‘Ophelia legde haar handpalm voor de laatste keer op het Boek en deed toen de stolp weer dicht. Ze had het verleden naar behoren vaarwel gezegd. Nu moest ze haar blik op de toekomst richten.’

Het boek word nu al naast Harry Potter gezet en ik snap dat echt! Het boek is ook als een film in je hoofd en ja als ze deze verfilmen koop ik met plezier een ticketje.

Op het volgende deel is het wachten tot 2021 maar dat beloofd dan alvast een goeie start van het nieuwe jaar. Nog even geduld dus. Als je toch te nieuwsgierig bent, in Duits. Engels en Frans kan je het tweede deel al zeker lezen.

Meer recensies van Alexs Books and Socks