Saint X

Saint X - Alexis Schaitkin (Signatuur)

Spannende en rake roman over een jonge vrouw die de waarheid achter de dood van haar zus probeert te achterhalen.

Wanneer Claire nietsvermoedend in een taxi stapt, gebeurt het ondenkbare. De chauffeur, Clive Richardson, is een van de mannen die jaren terug verdacht werd van de moord op haar oudere zus Alison op het vakantie-eiland Saint X. Vanaf dat moment raakt Claire geobsedeerd door de vraag wie haar zus nu eigenlijk was en wat er met haar is gebeurd. Terwijl ze Clives vertrouwen probeert te winnen om hem te kunnen ontmaskeren, raakt ze juist steeds meer aan hem gehecht, verbonden door het drama dat ze beiden hebben meegemaakt.

Saint X blijft je echt bij: een fascinerend en raak verhaal over rouw, obsessie en verlies.

Heerlijke kleuren die cover, iets om gelijk op te pakken als je in de boekenhandel bent. Een echt grote link of een extra betekenis vind ik nu niet echt terug in de cover maar dat geeft niet, hij trekt zo je aandacht wel.

Dit verhaal gaat niet enkel over het personage Alison, ze is echter wel de rode draad in dit verhaal. Ik vind dit totaal anders dan wat je gewoon bent van een roman of een verhaal zoals dit want de focus ligt echt op hoe het leven van alle mensen rondom haar beïnvloed is na haar moord.

Haar zus, Claire, die alleen nog maar aan haar zus kan denken, die een van de verdachte van de moord, Clive, begint te schaduwen na een toevallige ontmoeting, om vervolgens niets meer zonder te kunnen en heel haar werk- en sociaal leven kwijtraakt.

‘Haar roodbruine haar, donker en
steil als van een paard, wordt met een geel haarelastiek bijeen- gehouden in een zorgvuldig nonchalante knot. Dit is Alison, dus nooit Ali.’

Elk hoofdstuk laat een puzzelstukjes los van de moord maar ook hoe het leven was en is voor diegene die aan de zijlijn stonden. Hoe voelde de vakantieliefde zich toen en achteraf, hoe denkt en dacht haar vroegere leerkracht over haar, wie was Alison eigenlijk echt?

Een traag tempo maar met een gedetailleerde en beeldende schrijfstijl. Je geraakt helemaal verdiept in dit boek en zijn personages. Dit boek is geen moordonderzoek of rouw, dit gaat vooral over de verschillen in de wereld, racisme, vooroordelen, privileges, rijk, arm,...

‘Ze heeft bijna wit haar, en haar huid is ongewoon licht van tint. Grijze ogen, bloedeloze lippen. Ze ziet er door deze mengeling van eigenschappen even schokkend als ge- woontjes uit. Dit is Claire, zeven jaar oud. Clairey, zoals ze binnen het gezin wordt genoemd.’

Dit is dus geen happy boek, dit is een boek waar je soms gefrustreerd raakt door de verwendheid van Claire en Alison. Een boek waar verdriet en teleurstellingen op kop staan en wat zo een heftige gebeurtenis met je kan doen.

Gaat iedereen dit boek goed vinden? Zeer zeker niet, het zijn veel details, veel zijstraatjes (die in dit geval wel passen vind ik persoonlijk) en het is veel geschreven. (Wat ik daarmee bedoel is dat het boek misschien veel korter had kunnen zijn.)

Ik ben fan van dit boek. Dit is helemaal mijn ding. Veel geschreven, veel details waarvan de auteur ervoor zorgt dat ze werken. Zijstraatjes met info die je niet hoeft te hebben maar toch het verhaal maakt wat het is. Verdriet, teleurstelling, twijfel, onzekerheid, hoop,... een aanrader.

Meer recensies van Alexs Books and Socks