Pakkend, maar ook schrijnend

AlexWinters 02 november 2019
Stof is een heel atypisch boek als het op dystopische verhalen aankomt. De cover, een man die weg staart, duidelijk getraumatiseerd en onder het stof, vertelt al dat dit geen blij verhaal gaat zijn. De cover werd goed gekozen. Het boek vertelt het verhaal van Simon James, ooit een gelukkig man, die een doodnormaal leven leidde. Maar dan gebeurt er een wereldramp, veroorzaakt door de arrogantie van de mensheid, en hij verliest net als zovele anderen alles.
Waar de meeste dystopische boeken gaan over "hoe redden we de wereld alsnog?", gaat Stof uit van het concept: er is geen stoppen meer aan de ramp en we moeten nog redden wat er te redden valt. Alleen kan dit enkel door de mensheid te rebooten, met de onwillige hulp van Simon.
Wat volgt is een bijzonder pakkend verhaal met een aantal plot twists die ik niet zag aankomen. Het einde verraste me, maar het was ook zo logisch tegelijkertijd, dat ik niet anders kon dan denken, zo moest het zijn.
Een aanrader voor wie van thrillers houdt, van dystopie, maar ook van emotie en romans. Want Stof bevat ook veel romanelementen die maken dat het geheel zich samenvloeit tot een boek dat je nog lang gaat bij blijven.

Meer recensies van AlexWinters