Origineel geheugenverlies

AlexWinters 03 november 2019
Het heeft me even gekost om dit boek te laten bezinken. Kwijt is dan ook geen doorsnee thriller die je even leest en dan weglegt om naar de volgende te grijpen. Het verhaal gaat over een man die een heel bijzondere vorm van geheugenverlies heeft. Hij wordt wakker in zijn ouderlijk huis dat hij ontvlucht was als jonge kerel, omringd door dieren die hij niet kent. Hij vindt zijn vrouw niet en wanneer zijn zoon even later thuiskomt, blijkt die twee jaar ouder te zijn dan hij zich kan herinneren. Hij is dus precies twee jaar aan herinneringen kwijt, maar niet alleen dat: zijn zoon blijkt hem te haten, zijn vrouw is spoorloos verdwenen (en hij lijkt de enige te zijn die weet waar zij is) en zijn zaak in het bruisende Londen is er ook niet meer.
Wat volgt is zowel een emotioneel als een spannend verhaal met flashbacks die leiden naar een verjaardagsfeestje twee jaar geleden, waar dingen zijn gebeurd die het daglicht niet mogen zien. Dat feestje blijkt de spil te zijn van het hele gebeuren en de auteur neemt je mee langs een verhaallijn die je niet snel zal vergeten.
Het einde was een complete verrassing. Het laatste deel lees je gewoon ademloos in één ruk uit (maar je moet er wel je hoofd bij houden).
Een voltreffer.

Meer recensies van AlexWinters