Behoed, omarm en leef met de natuur

algarve1994 19 juni 2021
“De Poel” geschreven door Pauline de Bok.
(Uitgeverij: Atlas: BSN: 9789045040820: 2021)

Prachtig boekwerk over de natuur, de dieren, gewetensvragen en filosofie.
De schrijfster heeft zich gesetteld in het noordoosten van Duitsland, middenin de natuur.
Van haar erf probeert zij een utopie te maken van de natuur voor de omringende dieren.
Ze bekijkt en bestudeerd alle dieren, en ook de planten en bomen, die haar omringen.
Er zijn ook jagers aanwezig in de bossen, waaraan zij ook deel nam, die bij haar vele gewetensvragen oprakelde … waneer wel een dier te doden, waneer niet ? Waneer je per ongeluk op een slak trapt of een mug doodslaat, tegen een overstekende egel aanrijdt. Het kan allemaal gebeuren, maar wat zegt dan het geweten ?Ook zijn er de meest kleine dingen zoals een kever, een worm … niks is voor haar ogen verborgen. Het wakker worden midden in de natuur met als wekker de zang van de vogels, het gekwaak van de kikkers, het gewroet in de aarde en ga zo maar door. Ondertussen probeert zij ook op allerlei manieren het leven voor de dieren gerieflijker te maken door onder andere een leemplas aan te maken, helaas heeft zij dan jammer genoeg (volgens haar) wel plastic nodig … Vroeger las ik heel erg graag Midas Dekkers, maar dit is nog mooier, het is een soort dagboek … alsof je er zelf bij bent. Dit boek doet mij beseffen dat wij nimmer en nooit de natuur mogen vergeten. Plus zo leer ik ook nog een beetje de Duitse taal

Meer recensies van algarve1994