Van de naald naar de pen, het op schrift zetten van een verslaving

algarve1994 19 augustus 2022
Matt Rowland Hill - Erfzonden (memoir).
uitgeverij Atlas 2022.

Na de boeken ‘De moeder van David S.’ (Yvonne Keuls) en ‘Verslag van een junkie’ (Christiane F.), nu een modernere versie genaamd ‘Erfzonden’ van Matt Rowland Hill. Twijfels in het geloof van God, twijfels in zichzelf, twijfels over alles en iedereen. De hersenenen draaien overuren, alles maalt, er komt geen eind aan. Hij wil rust in zijn hoofd. Dus dan maar eens drugs gaan gebruiken. Meer drugs. Ook al overlijd één van zijn vrienden eraan, zelfs op dien begrafenis gebruikt hij nog. Vrienden wat is dat ? Elke seconde van de dag bestaat uit gebruiken, wachten, scoren. En daarvoor moet je bedriegen, desnoods geld stelen van een vriendin (letterlijk en figuurlijk haar koffer vernielen om bij haar geld te komen), dus je complete leven verloochenen. Heel frappant is als een serveerster in een café nabij je zit en vraagt of je er bezwaar tegen hebt dat ik rook, en hij denkt dat er ergere gewoonten zijn. De eertste keer afkicken … dat ging goed, totdat hij toch weer volop ging gebruiken. De ‘laatste’ keer afkicken ging drastischer en beter. Het geloof kwam terug in zijn familie, vrienden, God en (last but not least) in zichzelf.

Meer recensies van algarve1994