Er is meer te zien, te horen, te voelen en te begrijpen over onze medebewoners na het lezen van dit boek

algarve1994 01 maart 2023
Het boek van Ed Yong “Een immense wereld” (Hoe dierlijke zintuigen de verborgen dimensies om ons heen onthullen). (C)2022 Uitgeverij Atlas Contact.

Het hoe, waarom, waneer en omdat verschillende dieren, en natuurlijk ook de mens, zijn eigen Umwelt heeft en welke zintuigen ie daarvoor gebruikt om zich daarin te manoeuvreren.
Wat wij bijvoorbeeld waarnemen qua zicht met onze ogen, heeft daarentegen de elektrische vis zijn elektra nodig om te waarnemen en de vleermuis weer zijn sonar.
Waarom hoort bijvoorbeeld de mens maar zoveel decibel, terwijl de vogel veel meer decibel hoort.
Hoe communiceren grote vissen (zoals de walvis) en grote dieren (olifanten) op afstand zonder dat de mens dat zelfs kan waarnemen qua gehoor.
Ieder wezen zit weer anders inelkaar, omdat ieder wezen zijn zintuigen en de daarbij behorende sterkte weer anders moet gebruiken.
In dit boek reis je vanzelf mee door (bijna) alle verschillende dieren en soorten en de evolutie daarbij gaande.
De mens mag nog zoveel hersenen hebben maar een sonar uitvinden zoals de dolfijn die gebruikt … dat is andere koek. Dan moet je eerst leren waarvoor ie het gebruikt en met wat en dat is allemaal niet zo simpel als U denkt.
Hier in dit boek een voorproefje hoe gecompliceerd het allemaal is en hoe de schrijver ons beetje bij beetje een klein beetje van de verborgen dimensies cq mysteries ontrafelt.

Meer recensies van algarve1994