Verbluffend debuut

24 februari 2020
“Het is ongelooflijk hoe de dood – waar ik vroeger altijd van werd beschuldigd – voor sommige mensen net als een verlossing kwam.”

Ik wist niet goed wat ik van dit boek moest verwachten. De achterkant riep meteen veel vragen bij me op en de cover was er gewoon eentje die ik niet kon weerstaan (oeps). Daarom is deze boekverslaafde de dag dat dit boek uitkwam naar de boekhandel gefietst en zodra ze het boek in handen had, beginnen te lezen.

Ik ben weggeblazen. Dit boek heeft mij zoveel emoties bezorgt, niet normaal. Ik smolt van hoe hartverwarmend het was en brak wanneer het zo hartverscheurend was. Ik heb gehuild en geschreeuwd en gelachen, maar nog zoveel meer dat de lijst te lang is om hier neer te pennen.

Dit is, als je het nog niet wist, een standalone fantasy, iets dat relatief weinig voorkomt. Waar veel auteurs misschien wel twee of meer boeken voor nodig hebben, deed Rani in een boek. Ik vond dat ze ondanks dat dit boek 313 bladzijden heeft, de worldbuilding en karakters echt krachtig werden neergezet. Tuurlijk, de wereld had misschien nog beter kunnen zijn moest ze meer ruimte hebben gehad, maar ik ben eerlijk gezegd blij dat ze voor een standalone heeft gekozen. Khala’s verhaal hoefde niet uitgerekt te worden over meerdere boeken.

De plot van dit boek was zo interessant! Ik zat constant op het puntje van mijn stoel te lezen en het was gewoon echt een avontuur om te volgen. Ik heb me geen moment verveelt met dit boek! Persoonlijk vond ik de boodschap van dit verhaal ook heel belangrijk. De manier waarop dit werd neergezet, vond ik gewoon zo interessant!

Het enige jammere aan dit boek vond ik dat het einde een beetje te snel ging. De pacing doorheen het hele boek was heel realistisch, maar op het einde van het boek werd er een soort versnelling ingeschakeld, wat ik wel jammer vond.

Maar mijn favoriete ding aan dit boek waren de karakters. Ik hou zo veel van ze dat het niet meer gezond is. Ze zijn imperfect, realistisch en de banden die ze samen vormen zijn om van te huilen (wat ik natuurlijk ook gedaan heb :P). Doorheen het boek groeien ze zoveel en mijn hemel, ze zijn zo goed uitgewerkt. Er zijn redenen waarom ze zijn wie ze zijn en wie ze worden op het einde van dit boek.

En dan wil ik nog even iets van de daken schreeuwen: ik heb een nieuwe OTP gevonden! De romantische relatie in dit boek heeft me serieus verwoest en ik was echt een emotioneel wrak. Echt een van mijn favoriete koppels vanaf nu.

Net zoals dit boek nu tot mijn favorieten lijstje behoord. Ik had best wel hoge verwachtingen van dit boek, maar nooit had ik gedacht dat dit op dat lijstje zou thuishoren. Maar het is waar. En ik ga hem er absoluut niet afhalen, want het heeft zijn plaatsje daar verdiend.

Als je het nog niet doorhad, dit debuut is een 5/5 voor mij! Ik kan nu al niet wachten om meer van Rani te zien (ze is echt een van de aardigste auteurs ooit trouwens, just so you know).

Liefs,
Alissa