toch een teleurstelling

AM125 22 mei 2020
Hoe dol ik ook was op de boeken van The Selection van dezelfde schrijver, dit boek voelt zo gehaast. De hoofdpersoon van het boek, Hollis, wordt verliefd op iemand anders maar eigenlijk mis ik hier de complete ontwikkeling. Ik weet ook eigenlijk niet zo goed of dit de bedoeling was van de schrijfster omdat het aan het einde van het verhaal deels wel lijkt te kloppen, maar in mijn beleving niet. Hollis wil namelijk haar relatie met de koning verbreken voor iemand die een paar maanden in het land is, en waarmee ze misschien drie keer een kort gesprekje heeft gehad voor zover wij als lezers meekrijgen.

Ook het einde sloeg voor mij elke keer heel hard om. Ik vond het erop lijken dat de schrijfster eigenlijk nog niet zo goed wist waar ze zelf naartoe wilde, een goed einde of niet. Het verhaal schommelde heel erg heen en weer. Dit vond ik echt heel erg jammer.

Aan het begin van het boek was ik namelijk ontzettend positief. Cass schrijft namelijk op een manier waarop ik het hele verhaal eigenlijk als een film voor me kan zien, dat vind ik heerlijk. Ze had ook een mooie opbouw gemaakt van waar Hollis eerst dol is op de koning en dat gevoel steeds minder wordt. Aan het begin wordt hij eigenlijk als een soort prince charming omschreven, een knappe, intelligente man waar alle vrouwen voor vallen. Uiteraard bleek hij dat niet te zijn omdat hij bijvoorbeeld het niet had over 'zijn kinderen met Hollis' maar alleen over 'zijn kinderen'. Hij is de koning en dus degene die uiteindelijk alles bepaalt, niet Hollis.

Ik vind het ook heerlijk hoe Cass je zulke sterke emoties kan laten voelen tijdens het lezen. De beste vriendin van Hollis en haar eerste dame is Delia Grace. Aan het begin wordt ze eigenlijk geschetst als een meid die hartstikke lief is voor Hollis en blij is dat Hollis in haar leven is. Al snel blijkt dit echter anders te zitten en wordt het duidelijk dat Delia Grace alles wat er was gebeurd had gepland, maar dat ze een fout had gemaakt waardoor Hollis nu het leven leeft wat Delia Grace wilde hebben. Op het moment dat dat bekend werd, werd het eigenlijk met zoveel uitleg en emoties verteld, dat ik ook zelf een hekel begon te krijgen aan dat meisje. De enige persoon die Delia Grace steun gaf, was Hollis en Delia Grace gunde het Hollis niet dat zij koningin zou worden.

Meer recensies van AM125