Het verhaal van Syrie komt dichterbij

Anja 08 mei 2020
Ik heb dit boek gekregen van een collega van een Canadese Universiteit, waar dit boek door de hele universiteit gelezen en besproken wordt. Het lag een tijdje op de plank, want het leek me geen prettig verhaal. "The boy on the beach" is een aangrijpend verhaal over de familie van Alan Kurdi - een jonge Syrische jongen die het wereldwijde 'gezicht' werd voor de wanhopige toestand van miljoenen Syrische vluchtelingen. Het verhaal wordt verteld door de tante van Alan, Tima Kurdi. Zij woont al jaren in Vancouver, Canada, vanwege haar huwelijk met een Syrische man die naar Canada emigreerde. Het boek begint ver voor de fatale vluchtpoging van Alan, zijn vader, moeder en broer. Tima Kurdi neemt je mee in het liefdevolle, warme gezin waar ze opgroeide, in een Syrie dat nog niet verscheurd werd door oorlog. Wanneer de oorlog uitbreekt en verschillende partijen het land verscheuren door geweld, worden veel mensen gedwongen te vluchten, vanwege armoede, honger, geweld. Ook de broers en zussen van de schrijver vluchten naar Turkije om hun gezin te beschermen, onder erbarmelijke omstandigheden. De oorlog duurt maar voort en de situatie wordt steeds erger. Zoveel mensen zien geen uitkomst meer, dan ze het erop wagen de zee over te steken in gammele bootjes. Het is kiezen tussen kwaaien. Hoewel Tima Kurdi vanuit Canada haar familie zoveel mogelijk ( financieel) probeert te ondersteunen, en asiel probeert aan te vragen in Canada, kan ze hen niet uit de erbarmelijke omstandigheden halen. Ten einde raad besluiten Abdullah en Rehanna, de ouders van Alan, de zee over te steken naar het Griekse eiland Kos, dat slechts op een afstand van 4 km. van de Turkse kust vandaan ligt. Het bootje is te vol, de golven zijn te hoog en het bootje kapseisde. Abdullah verliest in 1 nacht zijn vrouw en twee kinderen. Een hartverscheurend verhaal. Toen ik de foto in 2015 voor het eerst zag, dacht ik 'hoe kun je als ouders met je kinderen zo'n risico nemen.' Als moeder kon ik me daar niets bij voorstellen. Na het lezen van het boek, kan ik dat wel. Wat een wanhoop bij Alan's ouders! Door dit boek krijgen de Syrische vluchtelingen een gezicht; liefdevolle gezinnen zijn uit elkaar gerukt, onschuldige burgers die niets met het conflict te maken willen hebben, zijn de dupe van extremisten. Een echte aanrader! Helaas is het boek niet in het Nederlandse vertaald.

Meer recensies van Anja