Een boek over liefde

Anja 28 augustus 2019
Hinke van Abbema mag trots zijn op haar debuutroman ‘Door jou ben ik mij’. De titel wekt al nieuwsgierigheid op en ook het thema van het boek, een jong volwassene, die worstelt met zijn identiteit. Hij valt op jongens en is christen. Een spannende combinatie. Je wordt meegezogen in het verhaal van begin tot eind. Het hoofdpersonage Jonathan sluit je in het begin van het boek meteen in je hart., je gunt hem de liefde. Het boek begint met de vakantie, waarin hij en zijn vriendengroep hun VWO diploma hebben gehaald en op het punt staan van de volgende stap in het volwassen worden; studeren, op kamers. Jona heeft nog nooit een vriendin gehad, en weet diep van binnen dat hij niet op meisjes valt, maar daar durft hij nog niet voor uit te komen. En dan...wordt hij verliefd op Marouan, een jongen die hij ontmoet tijdens een voetbalwedstrijd waar hij met zijn jongere broertje naar toe gaat. Jona komt in een soort achtbaan terecht, omdat hij zijn gevoelens voor Marouan niet kan en wil verbergen. Maar hoe doe je dat, en hoe zullen anderen ( ouders, vrienden, de kerk) reageren? De reacties van de mensen om hem heen zijn heel wisselend, en weerspiegelen de verschillende ideeën over hoe er onder christenen over homoseksualiteit gedacht wordt. Dat vond ik een sterk punt van het boek. Ook hoe er mee omgegaan wordt door vrienden en de familie van Jona nu ze er direct mee te maken krijgen. Homoseksualiteit is ineens geen ver-van-je-bed-show, maar heel dichtbij. Verder is het boek lekker vlot geschreven, waardoor het moeilijk wegleggen is, als je er eenmaal in begonnen bent.

Meer recensies van Anja