Een indringend verhaal dat je niet zomaar loslaat

Anja 14 december 2020
De Engelen van Elisabeth is een indringend portret van een jonge vrouw die een beetje anders was dan de gemiddelde vrouw en daardoor krankzinning verklaard werd. Het verhaal gaat over Elisabeth, een jonge vrouw van 23, moeder van 2 levende zoons en 2 overleden dochtertjes. Het boek verteld het verhaal van de jonge Elisabeth en van de 23-jarige Elisabeth. het boek begint met het moment dat Elisabeth wordt opgehaald om naar het gesticht gebracht te worden. Het volgende hoofdstuk speelt echter in het verleden, in de tijd dat Elisabeth nog een jong meisje was en met haar moeder aan het kantklossen was om het broodnodige extra geld te verdienen. Deze afwisseling van heden en verleden per hoofdstuk gaat het hele boek door. Stukje bij beetje kom je meer te weten over Elisabeth, wat uiteindelijk leidt tot toch nog wel een onverwacht eind. Het verhaal gaat je niet in de koude kleren zitten, en je beseft dat de positie van vrouwen gelukkig in Nederland nu heel veel beter is. De zin die het thema samenvat is de gedachte van Elisabeth op pagina 9; “Dit leven bestaat voor vrouwen alleen uit verlies”. Els Florijn heeft ee prachtige schrijfstijl. Ze weet een sfeer te creeeren die je het verhaal inzuigt. Voor mij staat dit boek in de top 3 van boeken die ik in 2020 gelezen heb!

Meer recensies van Anja