De macht van data

anne-van-kuijeren 29 februari 2020
Is iedereen gewoon te vertrouwen?
Waarom komt iemand terecht in een wereld vol luxe en een ander niet?
Waar ligt de grens tussen veiligheid en cybercrime?

Een aantal vragen die opkomen borrelen tijdens het lezen van "De macht van K." van Jens Vern, oftewel Sander Verheijen. Het boek kent een prettige schrijfstijl en leest makkelijk weg. Het neemt je in no-time mee in een wereld van data verzameling en verwerking. En ook als een outsider is het goed te begrijpen: want ook technische informatie die je nodig hebt om het verhaal te begrijpen, wordt verwerkt en maakt het verhaal er niet minder spannend op. In het boek volg je Tim, die tijdens zijn opleiding geen hoogvlieger bleek te zijn, maar wel nadat hij met de hakken over de sloot zijn diploma heeft gehaald, een baan krijgt aangeboden bij de Keeler Company. Er wordt steeds meer van Tim gevraagd en waarbij hij steeds dieper in het netwerk verstrikt raakt. Kan Tim zichzelf nog wel in veiligheid brengen op moment dat hij beseft waar hij in terecht is gekomen?

Zoals gezegd leest het boek makkelijk weg. Korte hoofdstukken, verschillende verhaallijnen die uiteindelijk in elkaar lopen. De personages zijn niet allemaal goed uitgewerkt: dit is niet per se storend, maar persoonlijk had ik wel iets meer diepgang willen zien. Maar, al met al geeft ik dit boek 4 sterren, juist omdat het de schrijver gelukt is om een spannende page-turner neer te pennen over een onderwerp wat zeer relevant is en waarbij ik tot het besef kwam dat mijn leven op internet veel meer gevaren heeft dan ik ooit had gedacht..

Meer recensies van anne-van-kuijeren