Het verhaal van een Sobibor-overlevende

anne-van-kuijeren 10 februari 2020
Via via kreeg ik dit boek te leen: met daarbij de woorden dat ik dit boek moest lezen.
En het klopte: het is een boek wat gelezen dient te worden. In sobere woorden beschrijft Jules Schelvis zijn leven: zijn jeugd in Amsterdam, heeft vinden van zijn grote liefde en de oorlog die aanbreekt en de grote gevolgen die dit voor hem heeft gehad. Samen met zijn schoonfamilie belandt hij in Sobibor, hij is de enige die dag 1 weet te overleven maar ook één van de weinigen die het heeft overleefd.Juist door de sobere woordkeuze hakt het verhaal erin: keer op keer vraag je je af of het nog erger kan. Het stopt niet met de bevrijding: want ook er wordt ook aandacht gegeven aan de bevrijding en terugkeer in Nederland en hoe weinig aandacht er is geweest voor de slachtoffers. Aan de andere kant gaat het verhaal ook over vriendschappen en hoe Jules zich door deze vriendschappen zich door de hel heen weet te worstelen.

Meer recensies van anne-van-kuijeren