Zo origineel, maar te kort

Anneke van Ieperen 09 januari 2023
Maya wordt samen met haar jeugdvriend Arne toegelaten tot de Tijdreisfaculteit van de Magische Academie in Duurstede. Eenmaal daar probeert Maya zich meer los te maken van Arne, maar haar gedrag heeft onverwachte gevolgen. Arne neemt een drastisch besluit en vertrekt met de tijdreismachine naar het Duurstede van de 9e eeuw. Maya aarzelt geen moment en reist hem achterna in een poging hem te zoeken om haar excuses te kunnen maken. Maar Dorestad is geen gemakkelijke plek voor een jonge vrouw met een donkere huidskleur en haar zoektocht blijkt veel gevaarlijker dan ze van tevoren had vermoed.

Hay van den Munckhof is een auteur met een lange staat van dienst. Al sinds 2006 schrijft hij verhalen in verschillende genres die in diverse verhalenbundels zijn gepubliceerd. In 2018 verschijnen de historische (YA)romans Alya en het vervolg Alya’s keuze. Race door de tijd is een korte YA novelle dat zich ook afspeelt in het verleden, maar waar tegelijkertijd ook fantasy en magische elementen doorheen zijn verweven. De novelle is tegelijkertijd een eerste deel in een serie met hoofdpersoon Maya.

‘De waarheid is niet altijd beter of verstandiger dan een leugen, ontdek ik te laat.’

Race door de tijd telt ongeveer 70 pagina’s. Van dit aantal wordt een flink gedeelte in beslag genomen door de aanloop naar het eigenlijke verhaal van Maya waarin ze via de tijdreiscabine terecht komt in het verleden. Wat ik me dan afvraag is, waarom een novelle? Een Magische Academie, tijdreizen en hoofdpersonen met een magisch talent; bij elkaar klinkt dit als voldoende complex materiaal om een heel boek mee te vullen. Nu voltrekken de gebeurtenissen zich erg snel waardoor het verhaal voor mij niet echt tot leven kon komen. De personages blijven te oppervlakkig. Ook het hele tijdreizen concept klinkt als veel te interessant om zo’n kleine rol in het verhaal toebedeeld te krijgen. De schrijfstijl van Hay van den Munckhof maakt veel goed, want die is meeslepend genoeg. Als geen ander weet hij de juiste combinatie te creëren van een spannend verhaal met historische wapenfeiten dat enorm fijn is om te lezen.

Race door de tijd is een verhaal met een originele mix van genre elementen, wat door de geringe lengte voor mij niet helemaal tot zijn recht is gekomen.

Meer recensies van Anneke van Ieperen