Opnieuw in de ban van de vloek

De Ramaika II is het tweede deel in de geschiedkundige en fantasievolle Ramaika trilogie. Nog altijd is er geen oplossing gevonden voor de rechtvaardigheidsvloek waar het geslacht van Ghenderen al generaties lang mee worstelt. Het onvermogen om nog te kunnen slapen of ver van huis te kunnen verblijven drijft menig van Ghenderen tot waanzin. Alleen de sterkeren kunnen er mee omgaan, terwijl ondertussen wanhopig gezocht wordt naar een manier om de vloek te verbreken.

De oplossing lijkt te vinden te zijn in het magische boek de Magicon dat spreekt van twee belangrijke riddels, de Entferner en de Enforser. Om de oplossing te kunnen vinden is de hulp nodig van de dochters van de Torenaar, Victoria en Spindala. Lange tijd heeft Spindala de dienst uitgemaakt waarbij het de van Ghenderens financieel voor de wind is gegaan, maar onder wiens adviezen er beslist geen vooruitgang is geboekt wat betreft het verbreken van de vloek. Wanneer het Victoria lukt om samen met de intelligente en innemende Klaar van Ghenderen Spindala aan de kant te zetten lijkt het tij dan uiteindelijk toch te keren.

Van de 15e en 16e eeuw springt het verhaal af en toe naar de broers Siep en Mees in onze huidige tijd, die onlangs wees zijn geworden. De vraag waar hun vader opeens is gebleven houdt Siep dag en nacht bezig en hij kan niet stoppen met lezen in het oude boek over de Ramaika dat hij heeft gevonden in het bureau van zijn vader.

‘Het heeft er alle schijn van dat er nog veel meer aan zit te komen, want dit verhaal lijkt te leven, zelfs nu nog, honderden jaren later. Het gevoel dat het boek verbonden is aan de verdwijning van zijn vader kan hij maar niet loslaten, ook al slaat het nergens op.’

Op deze vraag wil de lezer ook dolgraag het antwoord, tot nu toe blijft het verband tussen de verdwijning en het oude boek in nevelen gehuld. Deze verhaallijn zal toch beslist in het laatste boek tot een ontknoping komen en ik ben daar echt heel erg benieuwd naar.

Het is duidelijk te merken dat bij dit tweede boek meer aandacht is besteed aan de redactie van het verhaal. De tekst loopt niet meer als één lange alinea over de bladzijde en de dialogen zijn logischer opgesteld, waardoor sneller duidelijk is wie er aan het woord is. Ook dit tweede deel is weer geïllustreerd met meerdere illustraties in zowel zwart-wit als kleur, klein en groot. De illustraties vormen een goede aanvulling op de tekst en spreken tot de verbeelding.

Na deel één is ook deel twee goed bevallen, ik ben benieuwd hoe de auteur de verhaallijnen in deze boeiende fantasievolle trilogie met het laatste boek allemaal aan elkaar gaat knopen, Ik kijk er beslist naar uit!

Meer recensies van Anneke van Ieperen