Thriller met een magische twist

Anneke van Ieperen 27 oktober 2023
De Sleuteldrager is het eerste boek van Charlotte de Winter. Ze schreef al wel de korte verhalen Hotel des doods en Van mij waarmee ze de shortlist haalde van respectievelijk de Harland Award en de Goeken Prijs. Het verhaal van De Sleuteldrager begon met een krabbel op een notitieblokje, maar is inmiddels uitgegroeid tot een ambitieus project. Het tweede deel moet volgend jaar verschijnen en zelfs een derde deel het jaar daarop. Met de publicatie door uitgeverij Zilverspoor lijkt dit weer een stapje dichterbij te komen.

De hoofdpersoon uit Hotel des doods maakt ook in De Sleuteldrager zijn opwachting. De uit Schotland afkomstige rechercheur Finlay Reid wordt met zijn partner Claire op een moordzaak gezet die in eerste instantie gemakkelijk op te lossen lijkt. Enige verdachte is Robyn Ashton, de echtgenote van het slachtoffer. Het is geen geheim dat het huwelijk is bekoeld en Robyn gedraagt zich vreemd. Het wordt nog vreemder wanneer Finlay ontdekt dat Robyn, net als hijzelf, in staat is om overledenen te zien. Hij zit niet te wachten op deze eigenaardige gave en probeert het feit dat hij dode mensen ziet zoveel mogelijk te negeren. Totdat hij geconfronteerd wordt met een gevaarlijke en uiterst dode tegenstander waar hij niet tegen opgewassen is. Om Damier en zijn criminele levende en dode vrienden te slim af te zijn voelt Finlay zich gedwongen de hulp van Robyn te aanvaarden. De zaak wordt nog gecompliceerder wanneer Finlay ontdekt dat hij de sleuteldrager is, maar hij heeft geen enkel idee of dit hem gaat helpen in zijn strijd tegen de criminele ondoden, of juist niet.

Het verhaal vraagt direct bij de start al de nodige inspanning van de lezer. Kaii, Halfwegen en Mara’s zijn de verschillende termen voor allerlei variaties van de levenden en de doden. De auteur weet dit alles echter helder over te brengen op de lezer, waardoor een wereld zich ontvouwt over de normale wereld heen. Een geheel dat veel mogelijkheden biedt om zich er een interessant en gelaagd verhaal in te laten afspelen.

De tweede uitdaging voor de lezer is de vele perspectiefwissels die binnen een hoofdstuk ook nog eens heen en weer springen in de tijd. Deze manier van schrijven is echt even wennen, maar wanneer je dit eenmaal doorhebt geeft dit het verhaal een uniek tijdsverloop. Het is niet meer nodig om achteraf nog allerlei zaken uit te leggen of te verduidelijken, want de lezer weet het al, op het juiste moment. Wat ik wel lastig vind is dat er tussen de perspectiefwissels geen witregel is toegevoegd. Het kan zijn dat dit slechts zo is in de ePub en niet in de papieren versie, maar dit maakt wel dat je als lezer constant zit te schakelen en de eerste zin opnieuw moet lezen. Dit zegt overigens niets over de schrijfstijl, want die is echt prima. De zinnen zijn van een goede lengte, het woordgebruik gevarieerd en de dialogen spits en grappig.

Zoals genoemd wordt de wereldopbouw helder uiteengezet en wordt de spanning langzaam maar zeker opgevoerd. Alle aanknopingspunten leiden Finlay en Robyn uiteindelijk naar een begraafplaats in Cornwall waar zich een heftige en spannende climax afspeelt. Het einde is verrassend en open met werkelijk een prachtige cliffhanger. Dit maakt dat je eigenlijk meteen door wilt lezen in het vervolg, want wat betekenen die laatste regels nou eigenlijk precies?

Finlay, Robyn en Claire zijn interessante en boeiende personages, waar nog veel meer over te vertellen valt. Charlotte de Winter heeft met De Sleuteldrager een prima boek geschreven waar ik echt van genoten heb en graag van wil weten hoe deze trilogie zich verder gaat ontwikkelen.

Meer recensies van Anneke van Ieperen