Over een verdwijning, een oud boek en een vloek

De broers Siep en Mees blijven verweesd achter wanneer hun vader plotseling verdwijnt. Tijdens het uitruimen van zijn bureau vindt Siep in een verborgen la een oud boek. Hierin wordt het verhaal verteld van het geslacht Van Ghenderen. Kersverse leenheer Jaakob van Ghenderen krijgt in het begin van de 14e eeuw een stuk land toegewezen, Genoppe, in het noorden van Brabant. Op de plek waar hij zijn kasteel wil bouwen woont de torenaar Ogenal die niet bereid is opzij te gaan voor de leenheer. Wanneer ze vervolgens zijn woonstee in brand steken spreekt de oude man voor zijn dood een vloek uit over Jaakob en zijn dienaar De Vlerick. De gevolgen van deze vloek zijn direct merkbaar en vormen voor beiden een voor altijd voortdurende strijd met de tijd.

De Ramaika is een rechtvaardigheidsvloek, een krachtige bezwering tegen een groot onrecht. Jaakob wordt getroffen door het onvermogen om in slaap te vallen en kan het gebied waar hij woont niet meer verlaten. Zijn trouwe dienaar De Vlerick raakt ernstig verminkt en is niet langer in staat om te sterven. De vloek is krachtig en wordt overgedragen op het oudste kind van elke volgende generatie. Het verhaal van de Van Ghenderens staat volledig in het teken van het opheffen van de vloek. Beetje bij beetje ontdekt elk getroffen familielid meer over de vloek en wie of wat er nodig is om deze op te kunnen heffen. Siep is inmiddels volledig in de ban geraakt van het boek en vraagt zich af wat het levensverhaal van de Van Ghenderens te maken heeft met zijn vader. Kan het boek het antwoord zijn op de vraag waar zijn vader is gebleven?

De Ramaika is een boek waar overduidelijk ontzettend veel tijd en aandacht aan is besteed. Het boek staat vol illustraties, stambomen en plattegronden. De geschiedenis van Brabant komt tot leven in een spannend en magisch verhaal. Er zijn in principe twee verhaallijnen, maar de verhaallijn van Siep dient in eerste instantie meer als een kapstok waar het echte verhaal aan kan worden opgehangen. Dit boek is onderdeel van wat een trilogie moet gaan worden, dus er is nog voldoende tijd om de verhalen met elkaar te vermengen. De schrijfstijl van Rob Haantjes is vol humor, dit is vooral merkbaar in het verhaal over het geslacht Van Ghenderen. Het is in het begin even wennen dat er wordt gesproken in Oudnederlands, maar als snel schept dit een unieke sfeer waar humor dus niet ontbreekt.

Wat mist is een goede eindredactie. Het boek is groot van formaat en doordat er eigenlijk achterelkaar is doorgeschreven zijn de bladzijden te vol geworden. Er wordt niet ingesprongen in de tekst waardoor het vaak onduidelijk is wie er aan het woord is, en dit maakte dat ik vaak een zin overnieuw moest lezen. Desondanks heb ik genoten van dit boek. De combinatie van een stukje Nederlandse geschiedenis met een spannend verhaal vol magische elementen maakt het geheel boeiend genoeg om een tijdje mee zoet te zijn.

De Ramaika is het eerste deel in de trilogie, het tweede deel staat op de planning voor eind dit jaar. Zal het de familie dan gaan lukken om die vreselijke vloek te breken? Ik kijk in ieder geval vast uit naar nog meer riddels, tornamenten, Pizels en Gluipekruipers.

Meer recensies van Anneke van Ieperen