Geen thriller

Christoffer Carlsson – Het voorteken.
Nederlands
Vertaald door Neeltje Wiersma
Paperback
ISBN 9789403178004
eerste druk november 2019
422 pagina's

==== Vannacht reiken de vlammen naar de hemel.
Alles wordt bedekt door roet en as.
De geur van rook is in Simlangsdalen en helemaal tot in Skedala, kilometers verderop, te ruiken.
Het is een gebeurtenis die iedereen zal heugen. Er zal een tijd zijn voor en na zijn. “Waar was jij toen......” “Was het voor of na....” ====

Midden in de nacht wordt er gebeld naar de alarmcentrale.
“Het brandt,” schreeuwt Ulrika, “Markströms huis staat in licherlaaie.”
Politieagent Vidar gaat gelijk op de brand af om te kijken of hij kan helpen.
Het blijkt dat Lovisa in het brandende huis is omgekomen.
Als Vidar later weer naar huis wordt gestuurd omdat hij de dag erop nodig is, ziet hij iemand liggen. Het is Edvard Christensson, de oom van Isak.
Edvard wordt al snel als dader gezien omdat hij een relatie had met Lovisa.
Marbäck is een klein dorpje waar “ons kent ons” de gang van zaken is, iedereen keert zich helaas tegen de familie van Edvard.

Isak heeft het gevoel dat hij net zo slecht is als Edvard. Ze lijken immers veel op elkaar.
Toch laat het hele voorval Vidar niet los. Hij heeft al vanaf het begin het gevoel dat er iets niet klopt. Het wordt onderhand een obsessie en hij blijft geloven dat Edvard onschuldig is.
Dan verdwijnt Isak en Ivar vermoedt dat het iets te maken heeft met wat er vroeger is gebeurd.

Het boek leek veelbelovend en begon spannend met een brand.
Dit was voor mij het spannendste gedeelte in de eerste helft.
Ruim over de helft kwam er iets spanning in het verhaal.
Eigenlijk werd er meer een verhaal verteld van wat er werd gedacht en “gezegd”.
Het plot vond ik verrassend en ik was even op het verkeerde been gezet.

Rotterdam, 13 januari 2020
Annemarie van de Kuilen