Freaky Groenlandse bevolking in een bizar verhaal.

Koude Angst - auteur: Mads Peder Nordbo
Uitgever: Ambo Anthos
Nederlandse vertaling door Renske Wiltink
Eerste druk augustus 2019
Paperback 384 pagina's
ISBN 9789026345029

---- Tom keek langs zijn lichaam omlaag. De sneeuw was in de plooien van zijn ondergoed gaan zitten. Door zijn lichaamswarmte was de sneeuw gesmolten. Zijn lichaam was zo koud en de stof voelde stijf aan; vastgevroren aan zijn huid.----

1990
Tom Cave doet mee aan een geheim experiment met nog enkele mannen op Thule Air Base in Groenland.
Door bepaalde medicijnen in te nemen schijnen ze resistent te worden tegen extreme kou.
De bijwerkingen zijn heftig en leiden tot agressie en waanbeelden die doet denken aan schizofrenie.
Er worden deelnemers doodgeschoten van het experiment. Er is één persoon die zelfmoord heeft gepleegd, Tom. Althans daar gaat men van uit.

2014
Na 20 jaar krijgt Matthew Cave een brief van zijn vader Tom, die hij had dood gewaand. Zijn goede vriendin Tupaarnaq komt vanwege dit nieuws naar Nuuk.
Als de halfzus van Matthew, Arnaq, met vrienden een weekend naar het verlaten Faeringehavn gaat, raakt ze vermist.
Nadat de moeder van Arnaq een angstig telefoontje krijgt van haar dochter besluiten Tupaarnaq en Matthew te gaan zoeken in het verlaten oord.
Daar treffen ze sporen aan die duiden op een gruwelijk misdrijf.
Ze vrezen het ergste.

M.P. Nordbo heeft een fijne schrijfstijl. Omdat de hoofdstukken kort zijn blijft het verhaal intrigerend.
Alles speelt zich af in Groenland en de omgeving wordt zo beeldend beschreven dat je er een goede voorstelling van kan maken.
De ondergrondse bevolking die daar al jaren verblijft vond ik zo bizar met de vreemde denkbeelden die ze hebben dat ik me heb afgevraagd of er een gedeelte van waarheid in zit. Freaky!
De thema's die in het verhaal voorkomen zijn best heftig.

In het begin heb ik moeite gehad om in het verhaal te komen maar dat veranderde nadat ik zo'n honderd bladzijden had gelezen.
Ik ben zo in deel twee gestapt zonder het eerste deel “Meisje zonder huid” gelezen te hebben. Dat ga ik zeker lezen en hopelijk daarna het derde deel wanneer het uit komt.

Rotterdam, 24 september 2019
Annemarie van de Kuilen
Ik geef het verhaal ruim 3½ * en rond het af naar 4*.
Met dank aan ThrillZone

Meer recensies van Annemarie van de Kuilen