Poetisch debuut over samenzweringstheorieën, relaties, het academische leven en (aanstaand) moederschap.

Annemieke de Jong 05 februari 2022
De Nederlandse Ilse Josepha Lazaroms geeft met haar debuut Duet een kijkje in de academische wereld. Zelf woonde ze over de hele wereld, van Jeruzalem tot Londen en de Verenigde Staten.

De Verenigde Staten is de plek waar we kennis maken met Ilse en A. Ze vindt een baan in New York, waar ze samen met A gaat wonen op de woonboot Duet. Al snel wordt Ilse zwanger - iets wat niet past bij het carrière maken in de academische wereld... Toch besluit ze het kindje te houden, terwijl de zwangerschap van haar 'zeepaardje' lastig te combineren is met haar huidige leven.
Naarmate Ilse haar zwangerschap verder vordert blijkt dat zij en A er totaal andere denkwijzen op na houden. A laat zich sterk beïnvloeden door de samenzweringsverhalen die op het internet de ronde doen. Iets wat in sterke mate botst met Ilse haar eigen ideeën.

"Is er een betere manier om aan je gedachten te ontsnappen dan door te versmelten met die van een ander? Op te gaan in de denkwereld van een geliefde in de hoop daar een betere, levenslustigere versie van jezelf tegen te komen?"

Wat leek te starten als een prima relatie ontpopt in een 'ongezonde' relatie waarin weinig ruimte is voor positiviteit en voor de eigenheid van Ilse, en dat valt niet mee wanneer je zwanger bent met alle daarbij horende ongemakken. En wanneer Ilse eenmaal moeder is geworden, blijkt dat ze niet zomaar los kan komen uit die relatie!

Lazaroms is er in geslaagd met haar debuut een bijzonder poëtisch geschreven boek neer te zetten. Een boek wat overduidelijk meegroeit met het verhaal van Ilse haar relatie... waar ze eerst niet echt op lijkt te merken hoe A in elkaar steekt, beseft ze meer en meer hoe hij een stempel drukt op haar leven. Waar ik verwacht had dat het boek meer omtrent het samenzwerings-denken met zich mee zou brengen, neemt het niet weg dat Lazaroms een verhaal heeft neergezet wat raakt.

Raakt vanwege de wijze waarop zaken beschreven worden. Raakt omdat je je keer op keer beseft hoe giftig een relatie kan zijn en hoe gelukkig je mag zijn als je je niet in een dergelijke situatie begint.

Een bijzonder boek dat met zijn poëtische schrijfstijl een kijkje brengt in het leven van Ilse, in relaties, het academische leven en in hoe een zwangerschap ervaren kan worden!

Meer recensies van Annemieke de Jong