Met een traan en een lach!

Annemieke de Jong 16 september 2020
Dat waarvan je niet hoopt dat het gebeurt wordt waarheid... tijdens je zwangerschap voel je al dat er iets mis is en wanneer dit inderdaad de waarheid blijkt te zijn, kan je niet anders dan het aan gaan. En dan wordt Bryan geboren, een bijzonder jongetje waarover veel onduidelijkheid bestaat. In dit boek verteld schrijfster - maar vooral ook moeder - Marianne Swinkels over de oh zo zware zoektocht naar antwoorden, naar duidelijkheid en naar de juiste hulp. Een zoektocht waar jaarlijks helaas behoorlijk wat ouders te maken krijgen - en waarvan tegelijkertijd niet alle artsen en hulpverleners zich kunnen indenken hoe zwaar zo'n tocht eigenlijk wel niet is! Daarmee is dit boek ook een absolute aanrader voor die mensen die als professional te maken krijgen met dergelijke ouders en kinderen.

Swinkels is er in geslaagd op bijzondere manier hun zoektocht naar antwoorden neer te zetten. De wijze waarop ze niet alleen Bryan, maar eigenlijk haar hele gezin beschrijft, zorgt ervoor dat je deel uit maakt van het gezin en van hun zoektocht. Wie de schrijnende situatie van Bryan beleeft tijdens het lezen ontdekt al gauw hoe groot de machteloosheid kan zijn en hoe belangrijk het kan zijn om te blijven bij je gevoel, bij de mate waarin je je kind kent!

Een hartverscheurend verhaal dat voor mij - als lezer die vanuit professioneel oogpunt met kinderen zoals Bryan te maken heeft gehad - enorm binnen kwam. Ik ken de verhalen van ouders en weet hoe groot de zoektocht kan zijn. Tegelijkertijd is het zo anders als je er van een afstandje mee te maken krijgt... Dit boek heeft geholpen om ouders in een dergelijke situatie nog beter te begrijpen.

Daarnaast is het een boek dat kracht uitstraalt. Het is zeker niet alleen maar verdriet. De wijze waarop Swinkels de mooie momenten omschrijft, zorgen voor herkenning (vanuit de jeugdzorg) en een lach op mijn gezicht. Waar het volgende moment je zo meeleeft dat de tranen over je wangen lopen.

Een prachtig verhaal dat een traan en een lach op mijn gezicht bracht. Een verhaal dat het verdient om gelezen te worden!

Meer recensies van Annemieke de Jong